Books Download Amerika Free Online

Books Download Amerika  Free Online
Amerika Paperback | Pages: 246 pages
Rating: 3.96 | 290 Users | 76 Reviews

Specify Based On Books Amerika

Title:Amerika
Author:Ridhwan Saidi
Book Format:Paperback
Book Edition:First Edition
Pages:Pages: 246 pages
Published:September 2011 by Moka Mocha Ink
Categories:Novels

Narrative In Favor Of Books Amerika

Murshid Merican mahu menulis, tetapi telah diusik rutin-rutin harian diselangi momen-momen magikal, membawa dirinya menemui teman yang telah mati, majikan yang jatuh hati, penjaga hostel yang buta huruf, serta kekasih-kekasih karib dalam satu pengembaraan merentas kontinuum ruang dan masa.

Di antara kota kotor Kuala Lumpur dan South Beach, dari Manhattan ke Kyoto, mereka bersembang tentang cinta, arsitektur, seni, sastra, demokratia, dan kau-tahu-apa dalam satu kondisi mimpi yang bersinar.

Present Books In Pursuance Of Amerika

ISBN: 9789671066
Edition Language: Malay URL http://www.facebook.com/pages/Amerika-sebuah-novel-Ridhwan-Saidi/220871101300340

Rating Based On Books Amerika
Ratings: 3.96 From 290 Users | 76 Reviews

Column Based On Books Amerika
Buat masa ini Novel terbaik Malaysia.

susah aku nak ulas penulisan ridhwan saidi kali ni sebab aku nampak ada perbezaan ketara dari segi penulisannya dalam kedua-dua buah buku. masih mengekalkan penghujahan prinsip dan filosofinya terutamanya dalam hal yang dia sendiri pakar; hal seni bina. aku suka cara penulis gambarkan watak utama iaitu murhsid; tidak terlalu ketara sikapnya yang non confirmist. ini membuatkan murshid tidak begitu digahkan perwatakannya. perkaitan antara bab yang sedikit goyah buat aku tercari-cari jugak amerika

~pkp dengan amerika buat saya resah selalu, resah yg best!

Surreal. Skeptisisme. Seks. Ini 3 perkataan bagi merumuskan pendapat aku, yang mampu menggambarkan novel ini kiranya. Dan aku tak berhujah dalam nada takjub. Bahkan kesal. Aku baca hampir 5 novel yang dibidani pasaran 'indie' ini. Rata-ratanya membawa persoalan2 sama : kebebasan pilihan, kenisbian moral, pesimis akan agama, serta mengatasnamakan rasio. Secara perlahan, aku semakin sangsi dengan penulis yang berbaka begini. Ridhwan Saidi cuba mengatakan bahawa mereka yang berkiblatkan Barat,

this is the best Malay novel I read since Hujan Pagi.I read it in a cafe, under 2 hours. Bahasanya bersahaja, licik, nuanced dan berlenggok-lenggok.Memang berahi membaca bagaimana Ridhwan menyulam Huzun, keperitan existantialisme dan lagu The Smiths pujaan saya.Barangkali paling mengesankan ialah pilihan metaforanya sup brokoli nna susu soya. Anehkan? Rasa dan teksturnya mungkin tidak senada tapi masih boleh wujud bersama.

Ini satu lagi. Satu lagi buku yang sebenarnya dan sebenarnya saya mahu hadiahkan 5-bintang. Paling tidak pun saya boleh beri 4-bintang. Alasannya tetap sama sebagaimana saya memberi bintang kepada buku CEKIK.Saya ambil masa yang agak lama juga untuk mendapatkan kembali mood untuk membaca buku ini. Di awal cerita saja saya sudah menguap, entah untuk kali keberapa. Bosan. Ibarat mendengar bebelan si penulis tentang kota kotor Kuala Lumpur, saya tabahkan juga diri untuk membaca buku ini tanpa skip.

Kalau kamu boleh baca satu sahaja buku scene/arena alternatif (bawahtanah mungkin sedikit klise) BM, baca buku ini. Bagaikan bawang yang berlapis-lapis, penuh makna yang jelas dan tersembunyi. Bukan untuk minda tipikal.Sekian. Itu sahaja.

0 Comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.